fredag 27 februari 2015

Sportlov, del 2 - regnskogen

Hej! Idag blev det utflykt till fjärilshuset. Vi var flitiga, var där riktigt länge, åt lunch och gick in en sväng till. 
Att se barnen knata runt i grönskan och fukten och titta på pilgiftsgrodor, fjärilar, sköldpaddor och ödlor fick mig att längta efter att ta med dem till en riktig regnskog. Jag har varit i några och även om det är helt fel klimat för mig är det en så fantastisk upplevelse. Framförallt det öronbedövande ljude från alla insekter.

Barnen är för små än. Det är dyrt och jobbigt att reda till regnskog och de ska vara tillräckligt gamla för att orka med och få ut något av det. Om tio år kanske... Tills dess får de nöja sig med att åka till fjärilshuset och att titta på mina resebilder.

Leguanhanne i Costa Rica

Red eyed green leaf frog - Costa Ricas nationaldjur. Jag har varit i regnskog i Ecuador, Peru, Bolivia och Vietnam och Västindien också men nu var Costa Rica-bilderna mest lättillgängliga :-)

Jag som sjöjungfru. Inte regnskog men väl tropikerna.

En krabat jag hälsat på.

Snorkla har barnen provat på lite redan. Eller i alla fall titta på fiskar med cyklop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar