onsdag 25 februari 2015

Love Stockholm Centralstation

Med risk för att reta upp alla som någon gång blivit ofrivilligt strandade på Centralstationen i Stockholm ska jag nu ge mig på en liten hyllning till denna plats. Igår skulle jag på jobbmöte i Uppsala. Jag åker gärna tåg av alla möjliga skäl och ett av dem är att nuförtiden känns Centralstationen i alla fall ett uns internationell. Jag förstår att alla som pendlar och två gånger varje dag nöter stengolvet med blicken stint fjärrskådande och tankarna på annat kanske inte ser samma magi som jag. 

Det byggs vid Centralen. Fortfarande. Hur många år har de hållit på, undrar jag. Men mycket är färdigt och här finns ett antal caféer och restauranger där man kan både sitta ner för att äta eller ta med sig. På tåget, till exempel. Förutom hela två stycken Pocket Shop finns andra små butiker som erbjuder viss förströelse mellan tågbyten och en Coop där man kan handla middagsmaten medan man väntar.

Jag hade planerat för att köpa frukost på stationen och äta på tåget. Det blev en ostsmörgås från Gateau och en smoothie från Barista, ett café som skyltar med rättvisemärkta råvaror och engångs"plast" av majsstärkelse.

Jag älskar känslan av "på väg" som finns på Centralen. Den som är 100% påtaglig på en flygplats. Alla är på väg någonstans. När jag klev ut på perrongen rullade det in ett tåg med destination Åre. Ungdomsgäng och familjer i olika konstellationer klev på med stora väskor och ett och annat skidfodral. Vilket äventyr de hade framför sig!

Här kommer en bild på mig där jag skaffat mig spegelöron. Inte tagen samma dag men jag hade samma frisyr på jobbmötet i alla fall. Inbakad fläta. Praktiskt när man inte ids tvätta håret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar