torsdag 29 januari 2015

Torsdagmiddag på en bänkspis

Nu har jag levt så länge med provisoriskt kök att jag knappt har incitament att göra klart det riktiga. Jag har trimmat in vilka maträtter som barnen gillar och hur de bäst tillagas när man bara har en liten platta och en miniugn att tillgå.

Häng med på kvällens middag, fisk med frasigt täcke och risoni-pasta!

Tina fisk (torsk/kolja/hoki) i kylskåpet ett dygn. Sätt ugnen på 200 grader. 
- Smält smör i en kastrull, pressa i en vitlöksklyfta. 
- Tärna formbröd, 3-4 skivor, och blanda med vitlökssmöret. På med fryst hackad persilja. Ställ åt sidan. 
- Dela fisken i ca 3 cm breda bitar, försök hålla ihop "blocken". Salta och lägg med lite mellanrum i smord form.
- Täck fisken med krutongerna, skjuts in i ugnen. (Jag delade tomater och lade bredvid och petade ner lite blomkål)
- Ta lite vatten i en kastrull och sätt på plattan. Fyll vattenkokaren och slå på.
- Stäng av allt och slå till automatsäkringen som just löste ut. Koka upp vattnet, sätt SEN på ugn och spis igen...
- Häll i risoni och lite salt.
- Medan pastan kokar (11 min) hinner man duka och skära lite grönsaker, paprika och morot t ex.
- Pastan är klar samtidigt som fisken.

Total tidsåtgång drygt 30 min. Nyttigt och hemgjort. Allt ekologiskt utom pastan. Jag föredrar i och för sig potatis framför pasta men det gör inte barnen. 

Alla mätta och glada!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar