onsdag 14 januari 2015

Gör någon glad - Django!

Min mamma har köpt några väldigt bra och lite annorlunda böcker till barnen genom åren. En av dessa är "Djangon" av Levi Pinfold, som har både skrivit och illustrerat. I höst har jag läst den för barnen många gånger och de tycker väldigt mycket om den.

Djangon handlar om en romsk pojke och är skriven med inspiration av gitarristen och jazzmusikern Django Reinhardt. Django var rom och på hans tid (liksom idag...) var fördomarna mot romer stora. Det var egentligen otänkbart att han skulle få spela "offentligt" men han var helt enkelt så enastående att fördomarna fick ge vika. 

På jobbet har jag en arbetskamrat med väldigt sofistikerad musiksmak. Det brukar vara mycket prat om soul och funk men även gynnare som just Django Reinhardt. Eftersom min arbetskamrat nu väntar tillökning i familjen kunde jag inte låta bli att köpa boken som en överraskning. Även om det dröjer flera år innan ett barn kan ta till sig av berättelsen ville jag inte riskera att boken tar slut på förlaget eller liknande. Det var dock en chansning, för någon annan kanske redan hade tänkt samma tanke. Själv var jag dessutom väldigt känslig och ville inte ha saker till bebisen innan den var ute men jag hoppades att min kollega skulle se mina goda avsikter.

Min oro var obefogad för min arbetskamrat blev väldigt glad!! Och jag blir glad om jag gör någon annan glad! Win win, liksom. Har du gjort någon glad nyligen?


Django Reinhardts musik finns på Youtube för den som är nyfiken. (Bilden har jag snott från min kollega)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar