lördag 10 januari 2015

Smarrig risotto

Vilken bra lördag det har varit! Först och främst: snö! Hoppas hoppas hoppas den får ligga.

Dagsljuset ägnades åt att röja i köket. Det riktiga. Som inte är färdigt. Golvet ska målas men det var en massa bråte och bös kvar sedan hantverkarna samt lite andra vilsna prylar som nu har burits ner i källaren. Byggdammsugaren gick varm.

På eftermiddagen åkte vi till second hand-butiken Refurn i Bergshamra för att titta på några stolar. De var givetvis redan bokade så vi kunde inte köpa dem. Men jag ställde mig i kö. Som nummer tio...

Till middag blev det risotto. Gudabenådad. Med bänkspis, och därmed endast en platta och liten ugn till förfogande, gjorde vi först buljong, sedan frästes champinjoner med vitlök och persilja i en stekpanna. Därefter gjordes själva risotton. Under tiden rostades aubergine-bitar i ugnen.

Buljongen bestod av Herbamare och vatten. Hackad schalottenlök frästes i olivolja och sedan på med ris och vitt vin. Buljong tillfördes vartefter. När riset fortfarande hade tuggmotstånd och var ganska lös tog jag av risotton från värmen. En försvarlig mängd finriven parmesan rördes i. Därefter vände jag ned aubergine och champinjoner, sen färska spenatblad. Vid servering lade jag mozzarella på toppen.

Nästan alla ingredienser var ekologiska, till och med vinet. Bara persiljan var o-eko.

Nu diskar min älskling medan jag ligger på soffan och skriver. "Köket" är i vardagsrummet och diskandet sker i badrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar