söndag 25 januari 2015

Måla måla!

Vilken bra helg det har varit! I fredags var vi hemma hos vänner och lagade middag. Vi kan inte riktigt bjuda hem folk på middag eftersom vi har minst sagt  underkapacitet i köket. Istället planerade och handlade och lagade vi mat hemma hos de vi skulle bjuda på middag. "Gästerna" hade fått en fritös i julklapp. Det givna middagsvalet blev moules frites med aioli. Därefter glass med jordgubbsröra och valnöt- och kardemummacrumble. Allt var hysteriskt gott och vi hade en underbart kväll!

Frasig och gyllene potatis.


Lördagen blev en blandning av nytta och nöje. Jag kvistlackade köksgolvet efter lunch och på kvällen gick vi på bio och såg the Imitation Game. Otroligt bra film! Den handlade om Alan Turing, mannen som knäckte tyskarnas krypterade meddelanden under andra världskriget. Han räddade 14 miljoner människors liv men tvingades själv till hormonell kastrering tio år senare pga att han var homosexuell. Efter ett par år med hormoner tog han livet av sig. Det var tacken han fick. Jag grät förstås floder över detta öde, som avslöjades först i eftertexten.

Åka in till stan och bestämma film/biograf/plats blev nästan för mycket för mig som var lite PMS:ig och hade lågt blodsocker. Varm choklad och kanelbulle lindrade symptomen på båda... Bilden ska inte vara en "lyxig mat- show off" utan illustrera hur jag bälgat i mig chokladen och kastat mig över bullen.


Idag har jag grundmålat köksgolvet. Nu återstår "bara" två strykningar med den ljusa färgen, tejpa rutor och därefter två strykningar med svart i rutorna. Ett långsamt projekt eftersom jag har begränsat med både tid och ljus.

Köksgolv före

Köksgolv efter

Målaren i egen hög person!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar