fredag 6 april 2012

Solokvist

Långfredag idag. Igår åkte man och barn till kusinerna från landet. Jag har alltså kunnat njuta av att vara helt ensam i lite mer än ett dygn nu. Det här är vad jag har gjort med den värdefulla tiden:

Igår åkte jag direkt från jobbet till Stadsteatern och köpte en biljett till en av två möjliga föreställningar för kvällen - Onkel Vanja av Anton Tjechov. Det var helt underbart! Bara atmosfären, att studera de andra i publiken, strosa omkring i pausen, läsa programmet. Föreställningen var bra. Sonjas hjärtskärande slutrepliker gick rakt in. Så vilsamt det var att se någonting riktigt, till skillnad från allt skval på TVn. Sen åkte jag hem och drack te, tog en macka, läste vid köksbordet och lyssnade på P1.

Imorse sov jag tills jag vaknade av mig själv och kunde summera totalt 10 timmars sömn. Lite frukost och en dusch gjorde mig redo för vidare transport ner på stan. Shopping är inget jättenöje egentligen, men när det sker så sällan är det OK. Jag behövde köpa lite till barnen och köpte två(!) par skor till mig själv. Och lite annat.

Innan hemfärd handlade jag lite mat, men affären (Hemköp i City) hade så dåligt utbud av ekologiska varor och ofräscha grönsaker så jag längtade till Konsum på Medborgarplatsen och ICA Maxi Lindhagen. Väl hemma förberedde jag lite inför middagen genom att skära aubergine i bitar och salta lätt för att de skulle rinna av under tiden som jag sprang en runda. Så härligt det var! RunKeeper räknade in 4,2 km, så det var OK. Jag blev både illamående och fick blodsmak i munnen. Av bara farten körde jag lite rumpa och planka på vardagsrumsgolvet.

Middagen blev perfekt! God, nyttig och vegetarisk. Auberginen åkte in i ugnen för att få färg och smak. Under tiden kokade jag trefärgad quinoa, tinade broccoli (ja, egentligen ville jag ha färsk, men den var så trist på Hemköp att fryst ekologisk var att föredra), tärnade fetaost och hettade upp soltorkade tomater i lite vatten och balsamvinäger. Sen skar jag auberginen i mindre bitar, fräste dem snabbt tillsammans med broccoli och färsk spenat i olivolja och vände därefter ner quinoa och soltorkade tomater. Allting toppades med fetaost, valnötter och cashewnötter.

Sen har jag läst lite, druckit te och ätit (mörk) choklad, lyssnat på Roxy Music (Avalon) och fipplat med telefonen. Nu natti natti.

EDIT: Solokvist brukar pappa säga istället för ensam. Jag har aldrig hört någon annan säga det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar