fredag 13 april 2012

Fredagen den trettonde

Jag har lagat mat idag. Inget ovanligt kan tyckas, vi lagar mat ungefär lika ofta jag och maken. Ljuvlig korv stroganoff, barnvänlig kaviartorsk, perfekta pannkakor och allsmäktig spaghetti och köttfärssås. Typ.

Det jag vill säga är att vardagsmatlagningen kanske inte är den mest upphetsande. Dessutom kniper ofta maken de mer inspirerande helg- och festmatlagningstillfällena (han gör det bra, så no hard feelings egentligen). Men idag hade jag huvudet med mig redan i morse och tog fram två kycklingfiléer ut frysen. Väl hemma igen på kvällen lyckades jag få ihop tillräckligt med råvaror, utan att handla allt fanns hemma, för göra baconlindade kycklingfiléer kryddade med salvia och rödbetsrisotto. Det blev jättebra!

Visserligen ska erkännas att jag fick ett styng i hjärtat vid tanken på broilerkycklingen som fått plikta med sitt liv för vår middag. Ska man ändå använda kycklingfilé ska det göras med finess, så att kycklingens korta liv inte var förgäves. Alltså, inga torra, överstekta, trådiga rackare!

Linda bacon runt filén och krydda med salvia och svartpeppar. Ugnen på 200 grader i en dryg halvtimme. Stick in en termometer och ta ut kycklingen vid en innertemp på 70 grader. Vila, tranchera!

Koka rödbetor separat. Det tar tiiiid. Hacka schalottenlök, riv parmesan och gör ca 0,75 l hönsbuljong. Fräs löken i olja, tillsätt arborioris (jag tog 2,5 dl idag och det blev för mycket), fräs lite till, tillsätt 0,5-1 dl torr vermouth. Låt det sugas upp av riset och tillsätt sedan buljongen i omgångar. Rör ibland. Mot slutet häller man i riven parmesan. Det ska vara krämigt. Häll av, skala och dela rödbetorna i lagom stora tärningar. Vänd ner i risotton lite varsamt så att inte allt blir rosa.

Jag lyckades få liv i en trött timjanplanta också, men på grönsaksfronten var det lite tunt...


1 kommentar:

  1. Åh MUMS, vad gott det ser ut! Lyxig fredagmiddag som heter duga!

    SvaraRadera