söndag 1 april 2012

April, april!

I morse var det min tur att ha sovmorgon. Den överenskommelsen slöts redan igår kväll. Lika bra det, för det är en diskussion man varken vill ha, eller gå förlorande ur, klockan halv sex på morgonen. Dessutom sov yngste sonen ända till halv nio, vilket var en bonus för hela familjen. Maken och äldste sonen hade utnyttjat sin morgon väl genom att baka scones. Med tanke på hur våra helgmorgnar brukar te sig är det lätt att tro att dagens sovmorgon och lyxfrukost var ett aprilskämt men, nej, det var på riktigt!

Min dag i övrigt vigdes åt Det Stora Barnklädessorteringsprojektet. Kläder som växes i och ur, kombinerat med byte av årstid och spridda skurar av ärvda persedlar skapar lätt ett oöverblickbart kaos. Till slut var i alla fall samtligt insorterat i lådor, noggrant uppmärkta, och barnens garderober uppdaterade med senaste aktuell storlek. Det tog nästan hela dagen.

Maken tillbringade dagen med att jaga ut ungarna i parken, montera badrumsskåp, måleripyssla med barnen och baka ännu mer bröd.

Dagen kröntes med den äktenskapliga prövningen att få badrumsskåpet på plats. Det skulle monteras högt upp på väggen, i huvudhöjd (över huvudet på mig, alltså). Jag frågade maken ifall vi skulle prata igenom en strategi innan vi lyfte, men han föreslog att "vi gör väl som vanligt, att jag skäller på dig oavbrutet tills skåpet är på plats". Tur för mig blev det inte så utan proceduren fortlöpte utan missöden. Däremot passade barnen på att, när vi föräldrar stod fångade på gästtoaletten med armarna fjättrade av tyngden från skåpet, vräka ut varenda liten leksakspryttel på golvet i sitt rum. Barnens far lät åskan mullra över dem i ett försök att få dem att städa men det slutade i alla fall med att deras curlingmorsa fick lägga 45 min egentid (ha ha nä jag bara skoja, jag har inte haft egen tid på snart fem år nu) på ännu mer städning den här helgen.

Förra helgen kom mamma och pappa förbi med söndagmiddag och en jättefin narciss. Narcissen var inhandlad på Rosendals trädgård. Den var inte utslagen då men det är den nu. "Femtiotalsgul" (enligt uppgift), dvs ljusgul, på pip och bräm med klassisk påskliljegul kant på pipen. Vi avslutar första april med att njuta av den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar