tisdag 6 mars 2012

Vardagsmat=hälsomat=lyxmat

Gröt é gott! Mums filibaba! I höstas lyckades jag införa grötfrukost i den smörgåsdominerade familjen. Nu äter alla havregrynsgröt med kanel och hemgjort äppelmos (en lyx bara det!). Idag hottade jag upp den ytterligare genom att addera granatäpple.

Jag älskar granatäpple men har inte haft vidare framgång tidigare med att få ut kärnorna utan att skapa ett veritabelt blodbad i köket. Men på youtube finns "tutorials" för precis allting, inklusive hur man delar ett granatäpple. Jag provade att göra det genom att skära ett ytligt kryss i skalet, bända upp frukten i fyra bitar och sedan pilla ut kärnorna. Nästa gång ska jag prova att göra det under vatten. Det funkade jättebra utan vatten men jag är nyfiken på att se skillnaden.

Det här är nu bara ena halvan av min drömfrukost. I den andra halvan ingår kokt ägg och blodgrapefrukt. Med småbarn i familjen är jag glad om jag får frukost överhuvudtaget!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar