onsdag 1 maj 2013

Ska de va konstit de?

På tunnelbanan, läser DN i telefonen, kommer oavsiktligt in på sportsidorna (inget ont om sport, bara inte min grej men ni vet, det kränger lite och vips har fingertoppen missat artikeln man egentligen avsåg att klicka in sig på)

Artikeln jag landar i visar sig ändå vara intressant. En amerikansk basketspelare talar ut. Om att han är homosexuell. Svart och homosexuell.

Det förvånar mig. Inte att han är svart och homosexuell och spelar basket. Utan att det fortfarande är så uppseendeväckande att det blir en nyhet. Visst, USA är väl inte riktigt lika liberala på den fronten som vi är i Sverige och Sverige är fortfarande långt ifrån liberalt på den fronten.

Men ändå. Tänk vilken arbetsintervju som helst. "Hej jag heter Lisa och, hör och häpna, men när jag blir kär blir jag kär i killar!" Inte så uppseendeväckande, tycker de flesta. Varför ska då de som förälskar sig i människor av samma kön behöva förklara och försvara något som egentligen är självklart. Vi är alla människor och vi gillar de vi gillar. Bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar