tisdag 16 juni 2009

Mitt BÄSTA tygblöjetips!

Jag har gått och sugit på den här karamellen ett tag nu. För om man ska ge sitt absolut bästa tygblöjetips, så måste det ju verkligen vara bra. Så där bra så att även den mest tygblöjeskeptiska person skulle säga "Ja, men OK, om det är på det viset då kan jag också tänka mig att testa det här med tygblöjor". Typ.

Det finns ju ett oräkneligt antal olika varianter av tygblöjor, allt för att man ska kunna hitta de sorter som passar bäst för just ens egna barn och ens egen familj. Det är alltså inte den typen av tips jag tänker komma med. Även en tygblöjeskeptiker skulle nog snabbt hitta en blöjsort som känns smidig och bra. Att sätta på tygblöjan är inte heller någon raketforskning precis. Lite övning ger snabbt färdighet, så där finns det inte heller något behov av det enda, bästa, tipset.

Nej, jag tror att det är hanteringen av SMUTSIGA blöjor som en tygblöjeskeptiker ser som det största mentala, och praktiska, hindret. Nu börjar det brännas! Ja, här har vi det! Mitt BÄSTA tygblöjetips alla kategorier:

HÄNG DE SMUTSIGA BLÖJORNA PÅ TORK ISTÄLLET FÖR ATT ANVÄNDA BLÖJHINK

Överallt på forum och i "instruktioner" kan man läsa hur smutsiga blöjor ska stoppas i en hink med lufttätt lock (och sedan ligga och jäsa några dagar) i väntan på tvätt. Det skulle jag aldrig göra! Det måste stinka något oerhört, även om det är ursköljda blöjor som har legat i den där hinken, de sekunder man måste ta av locket och stjälpa in hela härligheten i tvättmaskinen.

Ända sedan vår första dag som tygblöjenoviser (för över ett år sedan) har vi gjort så här:
Kissblöjor: Hängs på tork i badrummet (utan att sköljas). I vårt fall på en gammal duschstång som inte används.
Bajsblöjor: Efter att rispapper med innehåll spolats i toaletten sköljer vi blöjan och gnuggar bort det mesta av färgen. Sen får den också hänga på tork.
Efter ca en dag har blöjan torkat och den läggs i tvättkorgen tillsammans med all vanlig tvätt. En svag doft kan anas ifall man trycker hela fejset i blöjan och tar ett djupt andetag. Men vem gör det?

Två andra tygblöjefamiljer i bekantskapskretsen tillämpar hink-metoden. Den ena frågade oss för över ett halvår sedan ifall våra blöjor fortfarande luktade kiss efter tvätten. Svar: Nej, våra blöjor luktar inte kiss ens INNAN tvätten. Den andra familjen hade vi lånat ut ett par blöjor till, för att hjälpa till med blöjstarten, så att säga. När vi fick tillbaka blöjorna (efter ett antal månader) upptäckte vi att när de blev våta började de stinka något förfärligt! De gick inte att ha i lägenheten överhuvudtaget. Det var då poletten verkligen trillade ner och jag insåg att vår tork-metod är 1000 gånger bättre än stink-, förlåt, hinkmetoden.

Därför är det mitt BÄSTA tygblöjetips! Och det är helt gratis!

1 kommentar:

  1. hahaha, härligt tips, kanke ska skippa stink metoden då, ibland går det ju inte att ens vistas i badrummer.

    Bra tips

    SvaraRadera