tisdag 2 juni 2009

Gå och rösta!

Jag bara måste slå ett slag för demokratin. Även om man inte gillar EU, eller om man gillar EU men inte orkar sätta sig in i alla frågor, GÅ OCH RÖSTA!

Det är var och ens demokratiska rättighet, och skyldighet.

Det finns fortfarande miljontals människor i världen som inte ens är i närheten av att få tycka till om någonting och det är ett hån mot dessa att strunta det som vi tar för självklart.

Dessutom: I valet till Europaparlamentet är det viktigt att rösta på person och inte parti, eftersom det är väldigt individuellt vilka frågor som kandidaterna vill fokusera på att driva. Jag kommer själv att rösta på Isabella Löwin (mp) på grund av hennes engagemang i havs- och fiskefrågor. I EU kommer hon att strida hårt för ålen, som snart är helt utrotad.

Isabella har skrivit boken Tyst Hav, för vilken hon har tilldelats en rad priser och utmärkelser. T ex tilldelades hon år 2007 Stora Journalistpriset i klassen Årets berättare, med motiveringen "För hennes chockerande berättelse om vad människan gör med havet, och till vilket pris".

Inte nog med detta propagerande för att man bör gå och rösta, jag är själv så äppelkäck att jag drar mitt demokratistrå till stacken genom att till och med jobba som valförättare. Dagen efter en bröllopsfest (dock inte min egen). Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar