fredag 24 april 2009

Födelsedagsmiddag

Häromveckan fyllde jag år. Sin vana trogen fixade min kära M en hemlagad lyxmiddag till mig. Det här är vad jag fick: Senapspanerad stekt strömming med brynt kapris- och dillsmör och cognacslingon serverat med ett fluffigt potatismos. Kolla in!


Och det var i stort sett HELT ekologiskt och skapligt miljövänligt. Vad mer kan man önska på sin födelsedag?

Jag ska gå igenom alla ingredienserna:
Strömming = Grönt ljus på WWF fisklista
Crème fraîche - KRAV-märkt
Äggulor - från KRAV-märkta ägg
Grov skånsk senap och Dijonsenap - "Vanliga"
Smör och olja - KRAV-märkta
Rågmjöl - KRAV-märkt från Saltå kvarn
Frysta lingon - KRAV-märkta (kan lingon vara annat?)
Konjak - Ingen miljömärkning tyvärr.
Socker - KRAV-märkt
Kapris - Ingen miljömärkning
Dill - Ingen miljömärkning
Schalottenlök - Ingen miljömärkning
Potatis - KRAV-märkt
Grädde - KRAV-märkt

Av 14 ingredienser var 8 KRAV-märkta. Hade de övriga 6 funnits som KRAV-alternativ i vår affär hade givetvis de inhandlats istället. Glädjande nog var "storingredienserna" ekologiska. De oekologiska smaksättarna ingick inte i särskilt stor mängd.

Det jag vill komma till är att det är så otroligt enkelt att välja ekologisk och man behöver inte äta trist mat bara för det.


PS Jag fick födelsedagspresenter också. Bl a en spikmatta. Men den änker jag inte skriva om, för då tror alla att jag har en riktigt alternativ livsstil. Men den är i alla fall skööööön!

1 kommentar: