söndag 12 april 2009

Att synda

Man kan äta hur många ekologiska grönsaker som helst, men när man sätter sig i ett flygplan...då kan man lätt bli betraktad som hycklare. Ifall man gör anspråk på att leva någorlunda miljömedvetet.

Fast MEDVETEN är jag ju. Om att det dåligt att flyga flygplan.

Flygtrafiken står för 2 procent av världens utsläpp av koldioxid. Om man räknar in kväveoxider och vattenånga, som också påverkar klimatet, står flyget för 3,5 procent av människans totala klimatpåverkan. Enligt IPCC.

Dessvärre är det inte bara så att jag flyger någon enstaka gång per år. Jag använder datorer också. Både i jobbet och hemma. Och enligt tidnigen Ny Teknik står IT-industrin (routrar, servrar, kylanläggningar mm) för 2 procent av världens koldioxidutsläpp. Samma som flyget! (Minus kväveoxiderna och vattenångan, då...) Det tål att tänkas på. För den som "eko-bloggar".

Jag har i alla fall tvättat samvetet genom att klimatkompensera och köpa utsläppsrätter. För 20 spänn per person och resa (Stockholm-Nice). Det känns för billigt för att vara sant. Om det är så billigt, varför bakar de inte bara in det i priset? Jag bjussar hela resesällskapet på det.

1 kommentar:

  1. Utsläppsrätter!? Hum, vi får diskutera detta när vi ses... ; )

    SvaraRadera