tisdag 1 maj 2012

Flower Power

Valborgshelgen tillbringades till stor del på landet. Vädret har varit helt underbart. Soligt, lite vind och ganska svalt.

På en kvadratmeter av tomten finns ett vildbestånd med viol. Jag travade förbi det på väg mellan trädgårdsförråd och växthus och blev fullständigt knockad av doften! Jag var tvungen att stå där en lång stund och bara blunda och toksniffa. Lite som tjuren Ferdinand.

Bäst som jag stod där kom jag att tänka på violpistol och Tage Danielssons dikt Flower Power. Nu är det visst hans mest kända dikt enligt tillförlitliga internetkällor, så det känns lite som att slå in en öppen dörr att börja citera den här. Men jag gör det ändå!

I blommor finns en vänlig blomsterpraktmakt,
en skaftkraft
som ger rosenknopphopp
åt gullvivelive.
Av blommor blir man blomfrom.

Efter det kommer violpistolen, men jag stannar här. Jag tycker att det är så stor kraft i orden ovan att det räcker. Blomfrom. Ja. Att odla är att ge liv, på ett sätt. Så långt ifrån krig och elände man kan komma. Folk borde odla mer, då skulle världen nog vara en bättre plats.

Tydligen har körsbärsträden i Kungsträdgården slagit ut. Jag bidrar med vår lilla, men ack så rosa blomsterpraktmakt!

1 kommentar:

  1. Åh så fint! Härliga blombilder! Snart måste jag (vi) följa med ut så kan vi stå och sniffa ikapp! :)

    SvaraRadera