fredag 4 maj 2012

Att äta ur frysen

Hela förra sommaren, hösten och vintern har de legat där och stirrat på mig. Varje gång jag öppnat högra frysdörren och rotat i översta lådan efter några nyttiga frysta bär har jag sett deras först uppfordrande och sedan uppgivna uttryck. Påsarna med fryst rabarber från säsong 2011.

Tanken med att frysa in rabarber är givetvis att kunna njuta av dem hela året. Men på något mystiskt vis blir de kvar i frysen och "sparas". Rätt vad det är, är det vår igen och pinfärska rabarber står som spön i backen. Då är det så dags att börja panikäta ur frysen för att ge plats åt en ny skörd. Det blir inte riktigt samma tjusning när årets "första" rabarberpaj egentligen är den femte på en månad.

Härom helgen gjorde jag i alla fall rabarbersmulpaj à la Leila Lindholm med hemgjord vaniljsås (mer om den imorgon).

250 g kallt smör tärnas i småbitar. Det nyps ihop med 1,5 dl råsocker, 1,5 dl kokosflingor och 2,5 dl vetemjöl till en smulig deg. 1,5 dl havregryn blandas försiktigt i. Halvtinade rabarberbitar läggs i en form, på med strösocker och ingefära, sen smuldegen. Skjuts in i ugnen 200 grader i 25 min. Klart!

Alla ingredienser fanns hemma i skåpen och alla, utom råsockret och ingefäran var ekologiska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar