tisdag 28 september 2010

Bebislunch

Alltså, lite pretto får man vara. När min första son skulle börja äta puréer lagade jag eget mos med stor entusiasm. Vilket inte mottogs med några stående ovationer från sonen. Tvärtom kväljde och kräktes han gång på gång. Efter tre veckor med smakportioner köpte jag en burk potatis- och majspuré, som han slukade. Det var då jag insåg att det inte var fel på hans sväljreflexer utan det var mitt mos som inte dög.

Döm om min förvåning när det var dags för son nr två att börja smaka, och han gillade det på en gång. Smakportionerna blev på bara ett par dagar till riktiga portioner. Snacka om ego-boost för hemmamamman som inte får så mycket beröm för vardagliga prestationer. Så jag har börjat mixa och mosa så det står härliga till. Och det är precis så enkelt och roligt som alla äppelkäcka hemmamosare vill hävda! Halleluja, jag sjunger istärningslådans lov.

Bilden ovan föreställer en lunch bestående av: Ljusgula tärningar=spaghetti, orange tärningar=morot och palsternacka (kokta med lagerblad och kryddpeppar som tas bort innan man mixar) och grön tärning=broccoli. Värm försiktigt i mikron, tillsätt ca en matsked smör och ett par tsk rapsolja.

Behöver jag nämna att alla råvaror såklart är KRAV-märkta? Förutom lagerblad och kryddpeppar, då.

2 kommentarer:

  1. Åsa, jag känner verkligen igen mig i din kommentar på Emilitenbloggen! Jag hade precis näsan över vattnet då min tvåa var nyfödd. Fast inte hela tiden :-( Sömnbristen är outhärdlig, man måste måste se till att få sova. Att du inte såg beställningsinfon högst upp kan vara för att den var lite luddigt rubricerad, jag ändrade det och det tycks ha hjälpt :-) Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Glömde att säga: E har fått EN burk och den ratade hon. Det har bara varit hemlagat och mixad ekolådekost. Fast jag har varit så lat att jag ammat i det längsta och gått direkt på korven när de blev kapabla, haha. Inte med den första, där lydde jag slaviskt bvc-råden med smakportioner vid 4 mån (jobbigt), men med de två andra.

    SvaraRadera